2016. február 3., szerda

Művészetek hete 7. nap - Kritikaírók a rivaldafényben

Sziasztok, olvasók!
Igen, itt van a verseny utolsó eredményhirdetése, mely a kritikás kategóriát fogja szemügyre venni. Tudatában vagyok annak, hogy a hatalmas késés már-már szánalmas, nem méltó egy efajta versenyhez, de az eredeti zsűriző sajnos nem mindennapi időhiányban szenved, amely nem tette lehetővé az általa történő hirdetést. Így végül magamra vállaltam a bejegyzés megírását, mivel már így is annyit vártatok, kedves jelentkezők, hogy ehhez már nem tudok kifogásokkal szolgálni. Joy nevében is bocsánatot kérek a csúszásért, és higgyétek el, hogy nekünk sem volt ínyünkre végignézni azt, ahogy orbitális késésekkel várakoztatunk meg benneteket.
 A verseny közben létrehoztunk egy szabályt, amely szerint abban a kategóriában, amelyben 5 személynél kevesebben pályáznak, csak 1. helyezett kerül díjazásra. Így a beküldött négy, azaz 4 kritika közül csak az egyik került díjazásra. Mindenesetre kiváló munkákat küldtetek be hozzánk, amelyek elemzését örömmel olvastuk végig! Én nagyon hálás vagyok, amiért ennyit vártatok erre a satnya eredményhirdetésre, és nem estetek a fejünknek egy kiélezett vasvillával, amit abszolúte megérdemeltünk volna.

Ezt az emléklapot mindenki kedve szerint kirakhatja a blogjára, hogy a népek megcsodálhassák azon dicséretre méltó bloggerek csoportjának tagjait, akik részt vettek a Művészetek hete c. versenyen.

Első helyezettnek végül Tóth Evelint választotta meg Joy, akinek könyvekről szóló kritikáit a Pergamenre hányt szavak - egy grafomán gondolatai  c. blogon olvashatjátok. Versenyünkre két részletes kritikát küldött be, melyekből végül az alábbit választottuk ki. Helyezésedhez szívből gratulálunk!


C. S. Lewis – A varázsló unokaöccse ( Narnia krónikái 1.)


covers_235221

,,Kiadó:
 Oldalak száma:
224
 Borító:
FŰZVE
Kiadás éve:
2015(új kiadású)
Eredeti megjelenés:
1955

A Narnia Krónikája a Jó és Rossz örök háborúját meséli el. Olykor a csatamezőn, nyílt küzdelemben csap össze a fény az árnnyal, máskor a szív rejtett zugaiban. Ám legyenek az ütközetek akár a lélekben, akár a harcmezőn: minden összecsapás meghatározó erejű. Olyan utakon kalandozhatunk, amelyek a világ végére vezetnek, fantasztikus lényekkel köthetünk ismeretséget, megtudjuk, mi az árulás, mi a hőstett, mit jelent megnyerni vagy épp elveszíteni egy barátot. Kalandos utazás ez a fantázia birodalmában, ugyanakkor a legmélyebb valóságban.
A NARNIA KRÓNIKÁINAK ELSŐ KÖTETE:
A varázsló unokaöccse

Tudni szeretnél valamit Narniáról? Ez az a birodalom, ahol megszólalnak az állatok, ahol a legváratlanabb pillanatban egy boszorkány karmai közé kerülsz, ahol a Jó akaratából új világ születik. Ahová véletlenül keveredik a két barát: Digory és Polly. Ha kinyitod a könyvet, őket kísérheted el e titokzatos világba. Abba a világba, ahol semmi sem lehetetlen.
Az egész azzal kezdődött, hogy megint beszabadultam a Libribe…Nem mondom, hogy nem kellett volna, mert ha nem megyek be, akkor még mindig csak a várólistámon ácsorogna a Narnia krónikái a polcom helyett. Most viszont végre engem is beszippantott! Alig vártam már ezt a találkozást!
Kezdeném azzal, hogy ezek az új borítók meseszépek! Nagyon jól visszaadják a könyv hangulatát. A könyvek viszont… Meg kell valljam, azért várakozott ilyen sokáig a Narnia sorozat az elolvasandó listámon, mert félelmetesen pici kötetek. Igen, engem totál megrémisztett, hogy icipicik és csupán 200 oldalasak. Most komolyan, mi lesz velem, ha engedem magam beszippantani C. S. Lewis elbűvölő világába és egy nap után végzek is vele? Hát megmondom én: beleőrülök a várakozásba. Akármennyire is picik ezek a könyvek, mégis csak 2 ezer forint darabjuk, és hát nekem nem telik megvenni egyszerre több részt.
Na de most, a karácsonyi vásárlásom alkalmával megláttam őket, felkaptam az első két részt, és egyszerűen nem bírtam őket lerakni. Úgyhogy végül is megkaptam őket karácsonyra, míg én, viszonozva a párom kedvességét, ugyanilyen értékben vettem neki könyvet.:)
Bár még nincs karácsony, de én máris kivégeztem az első részt.
e160f832f97eb215d91a422d0589a9f9
A varázsló unokaöccse elbűvölt. Egyetlen gyereknek sem szabadna kihagynia ezt a könnyed, varázslatos olvasmányt. Minden megvan benne: titkos alagút, varázslat, új világok, beszélő állatok. Mindemellett természetesen tanulsággal is szolgál, és egyáltalán nem rémisztően hosszú. Megkockáztatom, hogy beleférne a kötelező olvasmányok listájába.
De ugyanígy felnőtteknek is szórakoztató olvasmány lehet. Engem – mint általában a jól kidolgozott új világok – ez is teljesen elbűvölt, és alig bírtam magammal, hogy ne egy ültő helyemben olvassam el az egészet. Már kisebb korom óta imádom a Narniát – az első részt számtalanszor láttam filmben -, de a könyvekig valahogy nem jutottam el.
A narráció nagyon tetszik, látszik, hogy elsősorban a gyerekek vannak megcélozva, mert a narrátor külön az olvasónak magyaráz, visszaugrik az időben, kommentárja az eseményeket. Nagyon szórakoztató:)

65e2da3fcac0737aca8a73c5813f5433
A varázsló unokaöccsével végre fény derült arra, hogyan is jött létre Narnia, hogy került oda a boszorkány, miért olyan különleges a lámpaoszlop, és hogyan lett átjáró a ruhásszekrényből.
Ezek a kérdések gondolom mindenkinek az eszébe ötlöttek az első film nézése közben. Ebben a kötetben pedig egész Narnia létrejöttét végigkövethetjük. Ez biztosan elég nagy falat lett volna a filmeseknek, így kihagyták, pedig fontos rész. Az első könyv nem nélkülözi a humort és a komoly gondolatokat sem. A főszereplő itt Digory és Polly, két kisgyerek, akik nagyon bátran helyt állnak és felfedeznek más világokat is, köztük Narniát.
Ugyanis Narniáról nem tudhat akárki, és nem is lehet akárhogyan átlépni a határát: csak élénk képzelettel és egy jó adag kíváncsisággal felszerelkezve.
Nem tudom mit mondhatnék, nekem nagyon tetszett, és ha tartottam is kicsit attól, hogy a könyv lerombolja majd azt, amit a filmek által felépítettem Narniáról, akkor pozitívan csalódtam, mert csak még többet adott hozzá.
Persze a light fantasy kategóriába szokták sorolni a sorozatot, de én úgy gondolom, hogy bár kicsit lehetne részletesebb is a könyvsorozat, és egyúttal hosszabb is, mégis csodálatos teljesítmény egy ekkora világ felépítése, méghozzá 7 részen keresztül.
/Megemlíteném még azt is, hogy van tartalomjegyzék! Ami nálam abszolút plusz pont:) És függelék rész is a főbb szereplőkről, bár ezt nem annyira érdemes olvasgatni, legalábbis nem a még meg nem jelent szereplőket, mert kicsit spoileres. Viszont zárójelben még az idegen nevek kiejtését is megtalálhatjuk:)/

szikvszikvszikvszikvszikvszikvszikvszikvszikvszikv
10/10
Kicsit talán sokat áradoztam, bocsánat ezért, de akkor is 10-es!:D''

Személyes vélemény: Az én tetszésemet hamar elnyerte a könyv iránt alkotott véleményed. Könnyed hangulattal számolsz be olvasmányodról, egyidőben emeled ki a pozitívumokat és a kevésbé említésre méltó elemeket. A stílusod is pörgős, könnyedén el lehet veszni a soraid között, és lépésről-lépésre haladva ismerhetjük ki a könyv tulajdonságait. Felszínesen számolsz be a történetről, de éppen elegendő dolgot közölsz róla ahhoz, hogy az efajta könyveket kedvelő emberek elolvassák a sorozatot. Személyes vélemény szerint ez egy megfelelő könyvajánlóra sikeredett, amelynek olvasása közben még én is kedvet kaptam a könyv olvasásához! 
Nyeremény: interjú a nyertessel a Szonidea blogon + fejléc / kritika / trailer, és hirdetés az oldalsávban 3 hétig ( E-mailben értesítünk a helyezésedről, amelyben majd részletesebben tárgyalunk a nyereményekről)

Én ehhez az eredményhez ismételten csak gratulálni tudok, igazán megérdemelted! A többi versenyzőnek pedig azt üzenem, hogy ne keseredjenek el, mivel lesznek még itt nagy megmérettetések! A többi szerkesztő nevében is nagyon szépen köszönöm, hogy velünk tartottak a verseny keretében! Számunkra egy igazi élmény volt, és őszintén reméljük, hogy a jelentkezők számára is szolgáltunk némi kellemes élménnyel!
Ezzel a versenyt hivatalosan is lezárom, aki igényt tartana a nyereményére, és még nem kapta meg azt, nyugodtan dobjon meg minket egy e-maillel, mivel az utóbbi napokban elég szórakozottak voltunk az értesítésekkel kapcsolatban.
Én mindent köszönök, hálám örökké üldözni fog benneteket! Legyen szép estétek! 
                                                                          Sophia  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése